Waar we (vroeger ;-)) leestekens achter elkaar gebruikten om onze emotie te tonen hebben we nu emoji’s. Ze zijn, sinds hun wereldwijde introductie op telefoons in 2010, niet meer weg te denken uit onze dagelijkse digitale communicatie. Uit onderzoek is gebleken dat ze je betrokkenheid op social media een boost kunnen geven. Tweets met emoji’s genereren tot wel 25% meer betrokkenheid en emoji’s in Facebook posts zorgen zelfs voor 57% meer likes, 33% meer opmerkingen en 33% meer deelacties. Ook in e-mails doen emoji’s het goed: meer dan de helft van merken zag een hogere open rate in e-mails waar emoji’s werden toegevoegd aan de onderwerpregel. Maar is het geaccepteerd om als publieke organisatie emoji’s te gebruiken? Hoe werkt dat voor de afdeling webcare? Wat betekenen emoji’s eigenlijk? En wat moeten we vooral niet doen als het gaat om emoji’s? In dit artikel leggen we dit uit!
36 procent van de millennials die visuele expressies gebruikt zegt dat deze expressies hun gedachten en gevoelens beter overbrengen dan woorden alleen. Dat is niet zo gek, want ons brein verwerkt visuele uitingen ook 60.000 keer sneller dan enkel tekst. Heb je ooit een smsje gehad die eindigde met een punt? Beeld je nu hetzelfde bericht in met een emoji.
“Ik kan niet wachten.”
“Ik kan niet wachten 😁”
Veel aantrekkelijker, toch?
Nu je weet wat emoji’s doen voor het brein is het handig om te weten hoe je ze op de juiste manier gebruikt. Het is belangrijk om met verschillende factoren rekening te houden. Vraag jezelf het volgende af. Past het gebruik van emoji’s bij het (imago van) mijn organisatie? Gebruikt mijn doelgroep emoji’s en accepteren ze het gebruik hiervan? En weet ik de betekenis van de emoji’s die ik gebruik?
Belangrijk is dat je niet te veel emoji’s gebruikt in je berichtgeving. Dit kan namelijk als storend of irritant ervaren worden. Let er ook op of de emoji(‘s) die je gebruikt aansluiten bij wat je wilt overbrengen met je bericht. Vraag je altijd af of de emoji’s die je toevoegt de boodschap van je bericht versterken of juist verzwakken. Minder is altijd. Daarnaast is het goed om te weten van welke devices je doelgroep gebruikt maakt. Je kunt dit controleren door in de advertentieomgeving te kijken welke devices je hebt bereikt met een eerder gedraaide campagne. Heb je zelf geen toegang tot het advertentiebeheer? Vraag het aan jouw collega die hier wel toegang toe heeft of aan de partij die jouw social media advertenties beheert.
Emoji’s kunnen anders vertoond worden op andere besturingssystemen/devices en daardoor ook anders geïnterpreteerd worden. Kijk maar eens naar de bovenstaande lijst. Dit zijn dezelfde emoji’s, maar dan op andere mobiele devices. De emoji op Apple kan omschreven worden als “grijnzen”, maar die op Samsung als “hardop lachen”. En kijk eens, naar de afbeelding hieronder, hoe de groene waterpistool vervangen wordt door een emoji van een pistool op een Samsung device in het volgende bericht.
Een ander bekend voorbeeld is deze emoji 💁. Mensen gebruiken deze emoji om sarcasme te tonen. Deze emoji heet eigenlijk ‘information desk girl’. De vrouw steekt haar hand uit alsof ze een onzichtbaar dienblad met drankjes draagt en kan dus gebruikt worden om je hulp aan te bieden. Deze emoji wordt dus vaak verkeerd geïnterpreteerd. Verkeerde interpretatie van je bericht of e-mail kan zorgen voor verwarring, ongeloof of irritatie bij je lezer(s). Zorg er dus voor dat je altijd goed kijkt naar de algemene interpretatie van de emoji’s die je gebruikt alvorens je je bericht de wijde wereld in zendt.
Is het als publieke organisatie wel verantwoord om emoji’s te gebruiken in je communicatie? En voor welke kanalen zet je ze wel en vooral niet in? Als publieke organisatie heb je te maken met veel verschillende doelgroepen. Je moet communiceren naar inwoners, bedrijven en ondernemers, toeristen en tal van andere stakeholders. Als je emoties inzet die passen bij je merkidentiteit dan wordt je merk herkenbaar en persoonlijk. Dit helpt je doelgroep om je met je identiteit en organisatie te identificeren en maakt ze loyaler.
Gebruik van emoji’s zorgen ervoor dat we een webcaremedewerker ‘warmer’ vinden. Tegelijkertijd zorgen emoji’s er ook voor dat we een webcaremedewerker minder deskundig vinden. Reageer je op een klacht van bijvoorbeeld een inwoner? Gebruik dan geen emoji’s, zodat je waargenomen deskundigheid toeneemt. Is het doel om de relatie met de doelgroep op te bouwen, of reageer je op een vraag? Gebruik dan wel een emoji in je reactie, zodat je waargenomen warmte toeneemt.
Social media maakt het gemakkelijk om een of twee emoji’s in een tweet of een sticker in Messenger te zetten, en dat zou je ook moeten doen. Op social media is het gebruik van emoji’s geaccepteerd dus gebruik hier vooral emoji’s in je berichtgeving en advertenties.
Zoals eerder genoemd zorgt het toevoegen van een of meerdere emoji’s in de onderwerpregel ervoor dat deze vaker geopend wordt. Maar hoe zit dat met emoji’s in de e-mail zelf? Gebruik geen emoji’s in je e-mail als je deze ook niet op je social media kanalen en andere digitale marketing inspanningen gebruikt. Emoji’s komen beter over in je e-mails als je doelgroep ze ook elders gezien heeft. Gebruik emoji’s alleen voor persoonlijk contact met je doelgroep. Voor mededelingen en informatievoorziening raden wij het gebruik van emoji’s af.
Weet jij welke emoji’s het meest gebruikt worden op de grootste kanalen? Dit is handig om te weten. Hier kun je eenvoudig op inspelen. Op Instagram zijn 📸 , 👌 en 💕 het populairst. Op Facebook zijn dit 😂, 😍 en 😘.
Ben je benieuwd wat de meest gebruikte emoji's in Nederland zijn? We hebben ze op een rijtje gezet en de betekenis volgens Emojipedia erbij gezet. Deze website is erg handig voor als je even niet zeker weet hoe je een emoji nou precies moet interpreteren!
Als je aan het typen bent op een Apple product en je wilt een emoji toevoegen, druk dan Control + Command + Spatiebalk tegelijkertijd in, om het emoji toetsenbord te openen. Klik op de emoji die je wilt, of sleep deze in je tekstveld.
Gebruik je veel emoji’s? In dat geval kun je een shortcut plaatsen naar het emoji toetsenbord zodat je deze, in het zicht, met een druk op de knop kunt openen. Klik linksboven op het Apple icoon. Ga naar Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Toon toetsenbord- en emojiweergave in menubalk. Als het goed is zie je nu het het emoji toetsenbord in de menubalk rechtsboven.
De emoji optie voor Windows is soortgelijk als die van Mac. De toetsenbord shortcut voor Windows is Windows toets + punt of Windows toets + puntkomma. Deze shortcut opent het ingebouwde toetsenbord. Van daaruit kun je klikken op emoji die je wilt gebruiken.
Met Getemoji kun je een emoji gebruiken door deze simpelweg te kopiëren en te plakken uit de lijst met emoji’s. Ze staan op volgorde. Wel zo handig! 👍
Het blijft niet meer alleen bij emoji’s, veel mensen maken inmiddels ook gebruik van stickers. Zo kun je bijvoorbeeld leuke bewegende plaatjes in een Instagram Story voegen of een sticker naar iemand toe sturen op Whatsapp. Maar waarom zou je voor een sticker kiezen als je ook al zoveel emoji’s hebt? Simpel: stickers kun je zelf maken en dus ook aanpassen aan jouw gemeente en huisstijl! Dit zorgt voor herkenbaarheid en verhoogt je merkidentiteit. Om de herkenbaarheid van je stad of gemeente te verhogen kun je denken aan de pijlers van de gemeente of een herkenbaar aangezicht. Wat maakt jouw gemeente nou echt uniek? Stickers kunnen zorgen voor een gevoel van trots bij je inwoners. Goede voorbeelden zijn het logo of de kleuren van het wapen of de vlag van de gemeente. Denk ook out of the box: een bekend product of aangezicht uit de stad.
Inspirerende voorbeelden van andere gemeenten
De gemeente Den Bosch tijdens Carnaval:
Een ‘Like je wijk’ sticker voor de wijk Lombardijen in Rotterdam:
De vlag van Groningen wappert hier als sticker:
De Sint-Janskathedraal in ‘s-Hertogenbosch wordt in getekende en bewegende vorm gebruikt door de gemeente:
Om jou op weg te helpen met het communiceren over je toptaken hebben we een gratis stickerset gemaakt die je kunt inzetten als afdeling webcare of op je social media kanalen:
Deze stickerset geven we graag aan je weg. We hoeven er niks voor terug. Gebruik deze dus vooral voor je communicatie naar de inwoners toe op Whatsapp, Instagram, Facebook of welk ander kanaal dan ook!