Podcasts (geluidsopnamen die on demand en online worden aangeboden) worden steeds populairder. Het medium is ideaal om jouw verhaal goed over te brengen, en een band te smeden tussen luisteraar en verteller. Als mensen worden beperkt in hun vrijheid is het nodig die band te verstevigen.
Mensen nemen ook de tijd om naar een podcast te luisteren. Uit onderzoek van podcastbureau Microphone Media blijkt dat podcasts door gemiddeld 70% van de luisteraars helemaal worden afgeluisterd. Ter vergelijking: bij advertenties op YouTube is dit 15%, en bij goede videocontent 35%. Luisteraars van podcasts zijn betrokken bij de presentator én het verhaal. In Nederland zijn er steeds meer overheidsorganisaties die met podcasts aan de slag gaan. Neem de gemeente Amsterdam en Buitenlandse Zaken. Die maakten met Microphone Media ‘stadsgesprekken’ en Brexit Wake-up Call om ondernemers wakker te schudden: ‘De Brexit komt eraan, bereid je goed voor!’
Burgemeesters vervullen een belangrijke rol als boegbeeld en aanspreekpunt van de gemeente. Er wordt naar hen gekeken in tijden van crises. Op Facebook, Instagram of Twitter hebben burgemeesters een groot bereik én worden zij door verschillende doelgroepen gevolgd. Foto’s, filmpjes en blogs kunnen snel verzanden tussen alle andere informatie. De podcast geeft burgemeesters een instrument in handen om écht gehoord te worden, om echte aandacht te krijgen genereren. Door een persoonlijk en inhoudelijk verhaal te vertellen, creëer je bij de luisteraar begrip, duidelijkheid en vertrouwen.
De doelgroep die geïnteresseerd is in podcasts, is vrij breed. De gemiddelde leeftijd van podcastluisteraars is 23-44 jaar en ook laaggeletterden luisteren graag. Ze doen dat om vermaakt te worden (90%), maar vinden het ook belangrijk om iets te leren (87%). Kortom: podcasts zijn dé manier om deze vaak moeilijk te bereiken doelgroepen aan te spreken.
Luister hier eens naar de podcast met burgemeester Jan van Zanen over de stad Utrecht in ontwikkeling.
Ook fractievoorzitters in de tweede kamer hebben tegenwoordig een podcast, luister bijvoorbeeld naar Daarom Is Het Goed van Lilian Marijnissen.
Je kunt er voor kiezen een doorlopende podcast te maken, met één, twee of drie keer per week een update. Podcasts hebben effect als er met regelmaat en consequent gepubliceerd wordt.
Wil je met podcast aan de slag gaan? Dan geven we je graag deze tips mee:
Wil je juist nu jouw stem laten horen?
We gaan er graag met jou over in gesprek.
Irfan Fiets (Cyclemedia) Koos Tervooren (Microphone Media)