Artikel

Podcasts voor burgemeesters: hét medium in crisistijd

Podcasts voor burgemeesters: hét medium in crisistijd

"Onzekere tijden vragen om heldere communicatie en een goed verhaal, zeker van de burgemeester. "

Podcasts (geluidsopnamen die on demand en online worden aangeboden) worden steeds populairder. Het medium is ideaal om jouw verhaal goed over te brengen, en een band te smeden tussen luisteraar en verteller. Als mensen worden beperkt in hun vrijheid is het nodig die band te verstevigen.

Mensen nemen ook de tijd om naar een podcast te luisteren. Uit onderzoek van podcastbureau Microphone Media blijkt dat podcasts door gemiddeld 70% van de luisteraars helemaal worden afgeluisterd. Ter vergelijking: bij advertenties op YouTube is dit 15%, en bij goede videocontent 35%. Luisteraars van podcasts zijn betrokken bij de presentator én het verhaal. In Nederland zijn er steeds meer overheidsorganisaties die met podcasts aan de slag gaan. Neem de gemeente Amsterdam en Buitenlandse Zaken. Die maakten met Microphone Media ‘stadsgesprekken’ en Brexit Wake-up Call om ondernemers wakker te schudden: ‘De Brexit komt eraan, bereid je goed voor!’

Waarom zou je als burgemeester nu voor podcasts kiezen? 

Burgemeesters vervullen een belangrijke rol als boegbeeld en aanspreekpunt van de gemeente. Er wordt naar hen gekeken in tijden van crises. Op Facebook, Instagram of Twitter hebben burgemeesters een groot bereik én worden zij door verschillende doelgroepen gevolgd. Foto’s, filmpjes en blogs kunnen snel verzanden tussen alle andere informatie. De podcast geeft burgemeesters een instrument in handen om écht gehoord te worden, om echte aandacht te krijgen genereren. Door een persoonlijk en inhoudelijk verhaal te vertellen, creëer je bij de luisteraar begrip, duidelijkheid en vertrouwen.

De doelgroep die geïnteresseerd is in podcasts, is vrij breed. De gemiddelde leeftijd van podcastluisteraars is 23-44 jaar en ook laaggeletterden luisteren graag. Ze doen dat om vermaakt te worden (90%), maar vinden het ook belangrijk om iets te leren (87%). Kortom: podcasts zijn dé manier om deze vaak moeilijk te bereiken doelgroepen aan te spreken.

Luister hier eens naar de podcast met burgemeester Jan van Zanen over de stad Utrecht in ontwikkeling.

Ook fractievoorzitters in de tweede kamer hebben tegenwoordig een podcast, luister bijvoorbeeld naar Daarom Is Het Goed van Lilian Marijnissen. 

Hoe ziet een podcastreeks eruit?

Je kunt er voor kiezen een doorlopende podcast te maken, met één, twee of drie keer per week een update. Podcasts hebben effect als er met regelmaat en consequent gepubliceerd wordt.

De voordelen van podcast op een rij:

  • Podcasts zijn heel toegankelijk en overal te beluisteren. Tijdens het strijken, koken of hardlopen. Dit in tegenstelling tot burgemeesterblogs op de gemeentelijke website.
  • Mensen zijn over het algemeen betere sprekers zonder beeld: een camera maakt nerveus. In de microfoon hoef je je slechts te focussen op het verhaal. 
  • De podcast is de tegenhanger van snappy content: er is ruimte en tijd om een verhaal te vertellen.
  • Audio is een visueel medium. Als luisteraar bedenk je je eigen film en creëer je actief herinneringen. 
  • Een podcast wordt gemiddeld door 70% van de luisteraars uitgeluisterd. Ter vergelijking: bij advertenties op YouTube is dit 15%, en bij goede videocontent 35%.
  • Luisteraars zijn betrokken bij de sprekers in de podcast en het verhaal. Ze kiezen voor luisteren en bouwen een band op met de presentator. 
  • Je bent vernieuwend: er zijn weinig of geen anderen die precies hetzelfde doen.

Tips

Wil je met podcast aan de slag gaan? Dan geven we je graag deze tips mee:

  • Wees niet bang om te experimenteren.
  • Wij geloven in de kracht van multi-channel content. Hoe werkt dat? Maak bijvoorbeeld met het opnemen van de podcast ook direct videobeelden. Dan heb je audiovisuele content beschikbaar voor verschillende kanalen. 
  • Wees ambitieus: één podcast is geen podcast. Een podcast werkt net als Netflix, je wil het bingen (achter elkaar blijven kijken).
  • Start zelf met luisteren! Bijvoorbeeld naar Heavyweight of Bob.

Wil je juist nu jouw stem laten horen?

We gaan er graag met jou over in gesprek.

Irfan Fiets (Cyclemedia) Koos Tervooren (Microphone Media)

Download jouw blauwdruk

en Ontvang hem direct in je mailbox!
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Download jouw inhaakkalender

en Ontvang hem direct in je mailbox!
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Download de blauwdruk!

en Ontvang hem direct in je mail
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Podcast beginnen? Vraag meer info aan!

Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Geïnspireerd
geraakt?
Laat een berichtje
achter...

Of bel ons. We maken graag een praatje!
Bedankt!
Een mailtje is
onderweg naar jou!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw