Notice: Undefined index: december in /home/cyclem1q/public_html/wp-content/themes/the-theme/functions.php on line 62

Houd je pagina up to date

Zorg altijd dat je de juiste en meest recente informatie over jouw gemeente op je Facebookpagina hebt staan. Denk hierbij aan adresgegevens, contactinformatie, openingstijden, etcetera. Houd de profielfoto en omslagfoto zo recent en passend mogelijk. De handigste keuze voor een profielfoto voor de gemeente is het logo van de gemeente, met de omslagfoto heb je meer ruimte voor creativiteit en input van inwoners.

Tip: Betrek je inwoners bij het kiezen van een mooie omslagfoto. Voorschoten, Wassenaar en Wageningen gingen al aan de slag met foto-inzendingen van hun inwoners, hiermee blijft de betrokkenheid hoog!

Houd je reactietijd laag

Het hele idee van Facebook voor gemeenten is dat je dichterbij je inwoners komt. Op het moment dat jouw inwoners het idee hebben dat je makkelijk te bereiken bent, zullen ze dit ook sneller proberen te doen. Facebook geeft op de pagina van het bedrijf aan hoe lang een bedrijf erover doet om te antwoorden op berichten, dit kunnen mensen die de pagina bezoeken ook zien. Doe jij er lang over om te reageren op berichten? Dan zullen veel mensen dit als een minpunt zien en je minder snel benaderen met hun vragen of opmerkingen. Daarnaast is een goede online klantenservice een stuk efficiënter dan alleen een fysieke of telefonische informatiebalie.

Houd de teksten kort

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: Facebookgebruikers zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in lange lappen tekst: ze scrollen snel door hun feed heen en blijven niet te lang hangen op een enkele post. Hou de teksten van je berichten dus zo kort mogelijk! Gemiddeld gezien blijven gebruikers zo’n 1.8 seconden bij een post hangen voordat ze weer verder scrollen. In deze tijd wil je je boodschap zo krachtig mogelijk brengen. De ideale lengte ligt tussen de 80 en 90 karakters, wat je niet veel ruimte geeft. Zorg dat je dit gebrek aan ruimte opvangt door het verhaal visueel te vertellen in een foto of video of link door naar een website waar wél uitgebreid geschreven kan worden over wat je wilt vertellen. Dit plaatsen van links brengt mij direct naar het volgende punt!

 

Maak gebruik van linkberichten

Kleine links in de tekst van een post vallen vaak niet op, wat als resultaat heeft dat veel mensen niet eens doorhebben dat jij ze wilt stimuleren om een webpagina te bezoeken. Met het maken van linkberichten wordt de link duidelijk zichtbaar doordat deze is samengevoegd met een foto of video, waardoor deze meer opvalt. Mensen hebben direct door dat het gaat om een website met informatie en bovendien kun je hiermee je teksten veel korter houden!

Tip: voor het plaatsen van een mooi op maat gemaakt linkbericht dien je een domeinverificatie te doen. Hier kunnen wij je bij helpen!

Wissel content af

Facebook maakt de combinatie tussen tekst, foto’s en video’s tegenwoordig erg makkelijk, makkelijker dan bijvoorbeeld een voornamelijk visueel ingesteld platform als Instagram. Zorg dat je deze variatie er ook inhoudt om je publiek te prikkelen!

Wissel niet alleen af tussen video’s, foto’s en tekst, maar probeer ook de boodschap af te wisselen.  Zo kun je bijvoorbeeld berichten plaatsen die te maken hebben met werkzaamheden en officiële zaken uit de gemeente, maar kun je ook verhalen uit de buurt uitlichten. Hiermee geef je het signaal af dat je verbonden bent met de inwoners, maar er ook bent om hen op de hoogte te houden van belangrijke zaken uit de gemeente.

 

Maak gebruik van video’s

Sinds de introductie van het nieuwe algoritme in 2018 verkiest Facebook steeds vaker video’s boven andere posts. Bekijk het zelf maar eens op je nieuwsfeed: waarschijnlijk Is een groot deel van de eerste tien posts die je ziet video content. Des te meer reden om dus video’s te gebruiken! Video’s komen makkelijker aan bij je volgers en vertellen bovendien een verhaal zonder dat een gebruiker zich door een lange tekst heen hoeft te werken. Bovendien prikkelt een video de zintuigen en wordt informatie makkelijker opgenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan portretten van wethouders, vlogs of mooie beelden van de omgeving.

Video’s hoeven niet alleen in de vorm van berichten, maar kunnen ook bijvoorbeeld gebruikt worden als header! Headervideo’s zijn een mooie manier om direct bovenaan je pagina op een visuele manier een verhaal te vertellen.

Tip: Zorg dat je de kern van je verhaal in de eerste paar seconden duidelijk maakt of in ieder geval al snel de aandacht opeist, de gemiddelde kijktijd van filmpjes op Facebook is namelijk slechts 3 seconden.

Wees niet bang om te adverteren

Houd in gedachten dat Facebook voor bedrijven en organisaties niét gratis is. Wil je meedoen aan het spel dan zul je eerst moeten betalen (pay to play). Weiger je te betalen, dan ben je overgeleverd aan de algoritmes van Facebook en die werken meer en meer in het nadeel van de onbetaalde klant. Dus, wil jij je berichten bij zoveel mogelijk inwoners terecht laten komen, of juist bij een specifieke doelgroep? Wees niet bang om berichten te promoten. Het promoten van berichten is een handige manier om mensen te bereiken die je pagina nog niet volgen, maar wel met jouw gemeente te maken hebben. Daarnaast bereik en betrek je mensen die je wel volgen, maar wellicht jouw bericht over het hoofd hebben gezien ook beter. Door een bericht te promoten, kun je ook de betrokkenheid met een bepaald issue of evenement verhogen, wat de inwoners betrekt bij de openbare discussie.

Het promoten van een bericht doen wij bij Cycle Media vanuit de Facebook Business omgeving. Op deze manier zorgen wij dat de juiste berichten bij de juiste personen terecht komen! Promoot dus niet via de promotieknop onder het berichtvenster op de pagina. De opties daar zijn beperkt. De volgende stap in het adverteren is het ontwikkelen van campagnes. Dit is een effectieve manier om écht resultaat te behalen. Het dwingt je om na te denken over wat je precies wil bereiken met een onderwerp, wie je wil bereiken en waarmee. Gemeenten denken nog te vaak vanuit en het middel en nog te weinig vanuit het doel. Je kunt tijd investeren om een mooie video te maken, maar als deze vervolgens maar door enkele inwoners gezien wordt, wat is dan het nut? Dat is verspilde tijd en energie. Daarnaast helpt een vast stramien voor campagnes ook bij het opvoeden van de organisatie. Door ze hier aan te houden voorkom je dat ze berichten zomaar doorzetten naar communicatie zonder dat ze nadenken over wat ze nu precies willen bereiken en of bijvoorbeeld het beeld wel kwalitatief genoeg is. 

Mila te Slaa

Mila houdt zich bezig met het ontwikkelen van campagnes, het schrijven van blogs en het uitvoeren van onderzoek voor Cycle Media. Mila ontwikkelt in haar vrije tijd graag haar kennis over wijn, film en kunst. Ook heeft zij een voorliefde voor muziek uit de jaren tachtig.

Bel mij terug

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen contact met u op.

Blog

Gerelateerde artikelen

Tips & Tricks
7 tips voor gemeenten op Instagram

Ook benieuwd hoe je als gemeente optimaal bereik en betrokkenheid kunt genereren op Instagram? Lees dan nu deze tips!

Lees meer
Blog
Gemeenten, zo bereik je meer met Facebook

Betaalde content op Facebook biedt gemeenten de mogelijkheid om met veel meer burgers in contact te komen. Bereik én interactie, zo...

Lees meer
Blog
Gemeenten, zo betrek je met Facebook inwoners bij je project

De stadskrant is voor veel gemeenten en andere overheden een oud en vertrouwd kanaal...

Lees meer