Zorg voor variatie in je content

Ook als gemeente is er ruimte voor een breed scala aan onderwerpen als het op Instagram posts aankomt. Probeer daarom ook zo veel mogelijk af te wisselen in wat je plaatst: meng zakelijk met persoonlijk. Zo kun je de ene keer een mooie foto plaatsen van een straat in de stad en de andere keer weer een foto plaatsen waarmee mensen op de hoogte worden gesteld van bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden. Door te blijven variëren in je content hou je de aandacht vast: het gevaar is al snel om monotoon te worden. Varieer ook in het gebruik van foto’s en video’s: blijf je volgers prikkelen!

Maak gebruik van Instagram Stories

Instagram Stories zijn posts die in de Story omgeving op Instagram worden geplaatst en zichtbaar zijn voor 24 uur. Stories zijn over het algemeen vrijblijvender dan de standaard posts die op jouw Instagram pagina terecht komen: via Stories kun je makkelijk snel een boodschap overbrengen, zonder dat je hiermee direct iets vastzet op je pagina. Bovendien zijn er veel mensen die sinds de komst van de Stories niet meer de tijd nemen om door hun gewone feed heen te scrollen en om posts te liken. Door gebruik te maken van Stories bereik je deze passievere groep volgers dus ook.
Tip: mocht je toch iets uit je Stories willen bewaren, dan biedt Instagram de optie om deze Story vast te zetten in je Highlights. Highlights is een aparte sectie bovenaan je pagina waarin je bewaarde Stories zichtbaar zijn. Deze Highlights kun je ook gemakkelijk categoriseren en personaliseren, zoals bijvoorbeeld Gemeente Amsterdam en Gemeente Delft ook hebben gedaan:

Maak gebruik van hashtags

Hashtags bieden de mogelijkheid voor gebruikers om berichten en Stories te zoeken binnen een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan hashtags #streetart voor bij een mooie muurschildering of simpelweg een hashtag met de naam van jouw gemeente, zoals #amsterdam, #utrecht of #delft. Dit soort hashtags dragen bij aan de vindbaarheid van jouw posts en jouw pagina, waardoor de kans op een verhoging in het aantal volgers en een groei van interactie ook weer toeneemt. Een andere hashtag waar vaak op ingespeeld wordt is #throwback of #throwbackthursday, waarbij een foto of video van vroeger wordt geplaatst.

Vraag je volgers om input

Iets wat veel gemeenten doen is het vragen van volgers om input. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een oproep om foto’s in te sturen van de omgeving. Ook hierbij kun je weer gebruik maken van hashtags, zoals Gemeente Amsterdam bijvoorbeeld doet met de #MijnMokum, waarbij inwoners foto’s kunnen plaatsen van ‘hun’ Amsterdam. Op deze manier raken je inwoners sneller betrokken bij jouw Instagram pagina, wat ze uiteindelijk weer een stapje dichterbij brengt en de onderlinge communicatie stimuleert en verbetert.
Een andere leuke vorm van input is het voeren van acties en het organiseren van evenementen via Instagram. Een voorbeeld hiervan is de Instawalk: Instawalks worden wereldwijd georganiseerd. Ook in Nederland worden er in steeds meer steden Instawalks georganiseerd. Instawalks zorgen voor beweging, ontmoetingen, creatie en sociaal vermaak. Een Instawalk volgt steeds een andere route. Tijdens de loop nemen deelnemers foto’s via Instagram, die ze vervolgens aanvullen met een hashtag. Op deze manier raken mensen actief betrokken bij de omgeving en de gemeente, door het gebruik van een hashtag ontstaat er bovendien een fotogroep.

Zeg het met je foto’s!

Instagram is een visueel ingesteld platform waarop mensen niet altijd de tijd zullen nemen om een omschrijving van een foto te lezen. Zeg het daarom met je foto’s: sprekende beelden trekken de aandacht en houden de aandacht vast. Wat echter ook een optie is is het verwerken van tekst in de afbeelding zelf. Wil jij bijvoorbeeld mensen op de hoogte stellen van een informatieavond, maar weet je dat mensen over het algemeen niet reageren op de omschrijvingen van jouw posts? Zet het dan in de foto zelf om zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk te informeren.

Pas je content aan aan je volgers

Blijf je pagina altijd goed monitoren. Houd bijvoorbeeld in de gaten welke posts het het beste doen, dit kunnen bijvoorbeeld posts zijn waarin foto’s van inwoners gedeeld worden of juist posts waarin de omgeving van decennia terug te zien is (vaak onder de eerder genoemde hashtag #throwback of #throwbackthursday geplaatst). Het kan ook het verschil zijn tussen foto’s en video’s en de betrokkenheid daarbij. Door hier op in te spelen hou je volgers tevreden, waardoor de kans ook groter is dat zij betrokken blijven bij jouw pagina.

Promoot je Instagrampagina ook op andere kanalen

Er is een grote kans dat veel van jouw volgers op bijvoorbeeld Facebook nog niet weten dat de gemeente ook te vinden is op Instagram. Door hier wel de aandacht naar te trekken kun je al snel jouw aantal volgers op Instagram laten groeien. Op deze manier kom je bij meer mensen terecht, waardoor je alle belangrijke boodschappen uit de gemeente direct bij zoveel mogelijk inwoners terecht kunt laten komen. Een optie om je Instagram pagina op Facebook te promoten is om wekelijks een rubriek Instagram Post van de week toe te passen en deze dan ook de Facebookpagina van de gemeente te delen. Dat kan door de url van de post in desktop versie Instagram te kopiëren en te plakken in een Facebook post.
Tip: zorg ook dat je social media accounts vermeld zijn op je website!  

Mila te Slaa

Mila is verantwoordelijk voor het dagelijks contact met klanten. Daarnaast waarborgt ze de kwaliteit van campagnes en schrijft ze graag. Mila houdt van een glaasje wijn en heeft ook een passie voor foute muziek uit de jaren zeventig en tachtig. Ook is ze vaak op het internet te vinden.

Bel mij terug

Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Blog

Gerelateerde artikelen

Blog
Gemeenten, zo bereik je meer met Facebook

Betaalde content op Facebook biedt gemeenten de mogelijkheid om met veel meer burgers in contact te komen. Bereik én interactie, zo...

Lees meer
Blog
Gemeenten, zo betrek je met Facebook inwoners bij je project

De stadskrant is voor veel gemeenten en andere overheden een oud en vertrouwd kanaal...

Lees meer
Blog
Burgemeesters, zo kom je echt in verbinding met je inwoners

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. De jongere...

Lees meer