Hoe (en waar) bereik je – binnen deze krappe arbeidsmarkt – jouw ideale kandidaat om hem of haar te enthousiasmeren om bij jou te solliciteren? We nemen je mee in een succesvol voorbeeld van de gemeente Delft en hoe zij via social media de juiste kandidaat hebben gevonden voor één van hun vacatures.

Soliciteren op social media

De economische crisis is (gelukkig) voorbij en ook op de arbeidsmarkt is dit te merken. Het aantal vacatures is gigantisch toegenomen de afgelopen tijd en de verwachting is dat dit blijft stijgen. Volgens het CBS nam zelfs in 2017 het aantal vacatures sneller toe dan het aantal vervulde vacatures. Een positieve ontwikkeling voor medewerkers, want de werkloosheid neemt hierdoor af en door de vele vacatures is er meer keuze. Maar de groei van de economie, en meer mensen aan het werk, betekent ook krapte op de arbeidsmarkt.

De krapte op de arbeidsmarkt

We horen het elke dag aan alle kanten: de zorg heeft te weinig mensen, waar halen we voldoende leerkrachten vandaan, er zijn te weinig technici… Ook de groei van het aantal intermediairs en recruitmentbureaus laat zien dat organisaties flink aan het werven zijn. En dit terwijl recruitment zelf een schaars beroep is geworden. Deze ontwikkelingen zijn zoals gezegd voor medewerkers positief, maar voor organisaties is dit een uitdaging:

Hoe (en waar) bereik je – binnen deze krappe arbeidsmarkt – jouw ideale kandidaat om hem of haar te enthousiasmeren om bij jou te solliciteren?

We nemen je mee in een succesvol voorbeeld van de gemeente Delft en hoe zij via social media de juiste kandidaat hebben gevonden voor één van hun vacatures.

Case: Hoe Delft trouwambtenaren heeft gevonden door werven via social media

Gemeente Delft was op zoek naar een of meerdere Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand (BABS). De gemeente wist dat jonge stellen de voorkeur geven aan een ‘jonge’ trouwambtenaar met een niet-Nederlandse achtergrond. En omdat de gemeente nog niet kon voldoen aan deze behoeften van hun inwoners, vonden ze dit een mooi moment om het team te versterken vanuit deze specifieke behoefte. Tijd om te recruiten dus! De vacature is onder meer uitgezet op Facebook en Instagram via verschillende campagnes, waarin trouwambtenaren in toga hun eigen enthousiasme deelden voor het vak en om te werken bij de Gemeente Delft.

 

Het enthousiasme van de trouwambtenaren en de spontane insteek van de video’s laten een positieve indruk achter. En het ongepolijste effect geeft absoluut charme, maar juist dit geeft ook goed weer wat je kan verwachten van de gemeente als werkgever. Dat ze deze informele en enthousiaste video’s inzetten, laat goed zien dat je hier jezelf kan zijn en dat de gemeente Delft als fijne werkomgeving wordt ervaren.

Bereik de doelgroep die je wilt bereiken

Gemeente Delft heeft er bewust voor gekozen om de social media advertenties te segmenteren, wat ervoor zorgt dat alleen de door hen gekozen doelgroepen deze advertenties te zien krijgt.

Met segmentatie zet je gericht je advertenties uit, waardoor je bereik veel waardevoller wordt en je campagne uiteindelijk veel effectiever. Zo heeft de gemeente Delft de volgende segmentaties gedaan om onder de aandacht van de juiste doelgroep te komen:

  • Regio (Delft)
  • Leeftijd (tussen de 25-45 jaar)
  • Geslacht (zowel mannen als vrouwen)

Door bewust je campagne op deze manier in te steken, maakt het je makkelijker om mensen te bereiken en te enthousiasmeren die zowel actief als reactief een baan zoeken. Dit is een welkome aanvulling op je recruitment strategie in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

De cijfers van de wervingscampagne op social media

De vacature voor BABS heeft een maand open gestaan op het eigen wervingsplatform Werken Voor Delft. Om meer aandacht te krijgen hiervoor, heeft de gemeente deze campagne vijf dag actief gepromoot op social media. Dit hebben ze gedaan door te adverteren via hun bedrijfspagina op Facebook en Instagram:

  • met een advertentiebudget van €130
  • zijn er 13.141 mensen bereikt
  • hebben 414 mensen doorgeklikt op de link
  • wat een doorklikratio (CTR) betekent van 3,2%
  • met een investering van €0,31 per klik

De resultaten van deze wervingscampagne

De gemeente Delft heeft 74 (!!) sollicitaties ontvangen op deze vacature. Uit deze sollicitaties zijn er met 11 kandidaten gesprekken gevoerd en heeft de gemeente 4 nieuwe BABS aangenomen. Wow!

In totaal heeft de werving- en selectieprocedure vanaf het moment van publicatie tot aan de benoeming van de ambtenaren twee maanden en vier dagen doorlooptijd gekend.

Wat kunnen we leren van deze case?

Je hoeft geen enorm budget te hebben om ervoor te zorgen dat duizenden mensen je vacature onder de ogen krijgen. Je hoeft ook niet altijd een strategische arbeidsmarktcommunicatie-campagne uit te zetten om men te enthousiasmeren voor je vacatures. Social media biedt een mooie manier om kandidaten te bereiken, als aanvulling op je eigen werken-bij pagina, vacaturepagina en/of vacaturesites. En we zien natuurlijk ook bij de Gemeente Delft dat hun huidige medewerkers de vacature goed verkopen met hun enthousiasme.

“Leuk voorbeeld, maar wat kan ik er nu eigenlijk zelf mee?”

Wij delen zes tips om potentiële kandidaten te bereiken en hoe je hen inspireert en enthousiasmeert. Natuurlijk met één doel: zo snel mogelijk de juiste kandidaat vinden voor jouw vacature(s).  

Tip 1: Inspireer vanuit je organisatie en de vacature

Begin voor jezelf eens met deze vragen:

  • Hoe onderscheid je organisatie zich?
  • Wat past bij de organisatie?
  • Wat past bij de functie?
  • Hoe ziet de ideale kandidaat eruit?
  • Hoe en waarmee wil je potentiële kandidaten inspireren? Met de functie, met de organisaties als werkgever, door huidige collega’s?

Tip 2: Bereik je kandidaten daar waar ze zelf zijn: online!

Een ding weet je vrijwel zeker: je potentiële kandidaten zitten op social media. Zorg daarom dat je hier actief aanwezig bent met je vacatures en hen hiermee ‘aanspreekt’. Facebook speelt hier zelf ook mooi op in met de nieuwste feature Facebook Jobs, wat inmiddels ook in Nederland is uitgerold.

Het voordeel van social media gebruiken om je vacatures onder de aandacht te brengen, is dat je zelf kiest welke doelgroepen deze te zien krijgen. Ook heb je op je social media kanalen je bedrijfscultuur en huisstijl al in beeld hebt gebracht, zodat potentiële kandidaten hier direct een gevoel bij krijgen. Via deze manier van werken profileer je je direct als werkgever én breng je openstaande vacatures op een aansprekende manier onder de aandacht.

Tip 3: Geef een inkijkje in jullie sfeer, cultuur en collega’s

De meeste medewerkers anno 2018 geven aan dat werksfeer en bedrijfscultuur bepalen of ze bij de huidige werkgever blijven of verder gaan kijken. Dit zijn nu net de dingen die je in een stuk tekst moeilijk over kunt brengen. Ga daarom altijd in op de beleving.

Dit kan bijvoorbeeld met een video, zoals ook de Gemeente Delft heeft gedaan. Hiermee heb je tools in handen om direct een beeld te geven  van het werk, de omgeving, de collega’s en de sfeer. Vooral de collega’s en de sfeer is een belangrijk onderdeel, denk hier maar eens over na: veel mensen werken in een team, maar gek genoeg ontmoet je je team vaak pas als de arbeidsvoorwaarden beklonken zijn. En tijdens het sollicitatieproces heb je meer met HR te maken dan met je toekomstige collega’s, dus hoe weet de kandidaat (en het team) of ze wel bij elkaar passen? Via een video geef  je alvast een inzicht in het team en de sfeer.

Tip 4: Laat voelen wie je bent als organisatie

De Gemeente Delft deed dit door hun informele en enthousiaste video’s: deze informele en enthousiaste houding mag je ook van ons als werkgever verwachten.

Zorg er altijd voor dat de manier van de vacature onder de aandacht brengen volledig aansluit op je organisatie. In de beleving, in beeldmateriaal, maar ook in taalgebruik. Hiermee zeg je namelijk meteen iets over jouw organisatie. Bevatten je teksten concrete voorbeelden en vlot taalgebruik, dan straal je wat anders uit dan wanneer je veel vakjargon gebruikt.   

KISS

Vlot taalgebruik, hoe doe je dat dan? Denk aan ‘KISS’, het Engelse acroniem voor keep it short and simple. Niet op z’n Frans dus, maar to the point en schrijven zoals je praat. Dan weten je potentiële kandidaten meteen waar ze aan toe zijn.

Tip 5: Waarom wil iemand bij jou werken?

WII-FM, ofwel what’s in it for me. Veel vacatureteksten worden vanuit het perspectief van de werkgever geschreven, met hoofdzakelijk een lijstje aan functie-eisen. Maar inspireer je hier mee? Overtuig je hiermee? Onderscheid je jezelf hiermee als werkgever? Vaker niet dan wel, terwijl juist deze punten zo belangrijk zijn in de krappe arbeidsmarkt..

Focus je daarom op wat je te bieden hebt voor je potentiële kandidaten. Vacatures die gericht zijn op de WII-FM voor medewerkers krijgen een betere respons dan vacatures waar de eisen centraal staan, blijkt uit onderzoek van de University of Vermont. Bedenk daarom goed wat de WII-FM van jouw organisatie is, stel dit centraal bij het onder de aandacht brengen van je vacatures en je krijgt hierdoor -wetenschappelijk bewezen- meer geschikte kandidaten!

Tot slot, wees geloofwaardig en oprecht: elke organisatie is tegenwoordig innovatief, werkt lean danwel agile en heeft een prachtige bedrijfscultuur.  Door medewerkers aan het woord te laten, creëer je een realistisch beeld. In dit blog over vloggen in publieke organisaties delen we tips over het in beeld brengen van je organisatie door medewerkers.

Tip 6: Bepaal je strategie vanuit het oogpunt van de kandidaat

Natuurlijk begint de zoektocht naar de juiste kandidaat wanneer er een vacature openstaat. Maar met de krapte op de arbeidsmarkt is het veel slimmer om hier al eerder mee te beginnen. En dat kan mooi vanuit een wervingsstrategie die is opgesteld vanuit het oogpunt van de kandidaat. Wat wilt deze kandidaat zien en ervaren?

Uit het onderzoek voor de HR Marktmonitor 2018 blijkt dat 70% van de medewerkers hun eerste indruk van de organisatie opdoet bij een bezoek aan de organisatie. En niet, in tegenstelling tot wat veel organisaties denken, op basis van een website. Met het inzetten van video’s geef je potentiële kandidaten al een kijkje binnen je organisatie, zodat ze alvast een indruk krijgen hiervan. Hiermee vergroot je de kans op een efficiënt sollicitatieproces, omdat kandidaten al deels voor zichzelf kunnen bepalen of ze een match voelen met de cultuur. Is een kandidaat bijvoorbeeld op zoek naar een strakke, formele en hiërarchische organisatie, dan zou deze kandidaat hoogstwaarschijnlijk niet gereageerd hebben Hoop de video van de Gemeente Delft.

Ambassadeurs

Een vacature levert over het algemeen meer afwijzingen op dan er kandidaten aangenomen worden. Toch besteden we maar weinig aandacht aan de afwijzingen. Een goede sollicitatie-ervaring (inclusief de afwijzing) levert je ambassadeurschap op:

  • Je bouwt een netwerk op voor toekomstige vacatures
  • Ondanks de afwijzing voelen de kandidaten zich serieus genomen en zullen dit uitspreken in hun omgeving

Een mooi voorbeeld hiervan is het spreekuur voor afgewezen sollicitanten, zoals het Reinier de Graaf ziekenhuis deed. Wie weet wat een afgewezen kandidaat nog voor je kan betekenen.

Tip: Solliciteer zelf eens incognito bij je eigen organisatie en kijk hoe je de processen en klantvriendelijkheid ervaart.

Bereik de juiste kandidaten met social media

We zien het niet alleen bij de Gemeente Delft, steeds meer organisaties in de publieke sector zetten social media in. Ten opzichte van andere branches gebruiken de overheid, onderwijs en zorg zelfs vaker de digitale mogelijkheden om verschillende onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Het inzetten van social media wordt veelvuldig gebruikt om de zichtbaarheid van de organisatie onder hun inwoners te vergroten en om de verbinding met hen op te zoeken. En natuurlijk zoals we hierboven gezien hebben ook voor het vervullen van vacatures en om potentiële kandidaten te bereiken. Deze potentiële kandidaten zetten namelijk steeds vaker het eigen netwerk in om een nieuwe baan te vinden en hierbij is social media een cruciaal onderdeel. Hier brengen mensen elkaar op de hoogte van vacatures die ze zien langskomen waarvan ze denken dat ze goed bij die persoon passen.

Daarom nog een korte samenvatting: het gericht inzetten van social media voor je arbeidscommunicatie levert het volgende op:

  • je trekt makkelijker de juiste kandidaten aan;
  • je kandidatenselectie verloopt sneller en efficiënter;
  • potentiële kandidaten worden direct al geïnspireerd door je organisatie als werkgever;
  • en de kans dat je vacature sneller vervuld is wordt hiermee groter.

Gebruik social media op een creatieve manier die past bij de cultuur en stijl van de organisatie, om jouw organisatie als werkgever en de vacatures onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten. Succes met deze leuke manier van nieuwe medewerkers werven.

 

Irfan Fiets

Irfan is eigenaar van Cycle Media. Hij is sparringpartner voor diverse campagnes van overheden. Hij gelooft in de kracht van online media en zet dit in om o.a. de relatie tussen overheid en inwoner te verbeteren. Langdurige en goede relaties met de klant vindt hij belangrijk. In zijn vrije tijd is hij een fanatieke squasher.

Bel mij terug

Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Blog

Gerelateerde artikelen

Blog
Gemeente Delft werft trouwambtenaren via social media

Hoe (en waar) bereik je – binnen deze krappe arbeidsmarkt – jouw ideale kandidaat om hem of haar...

Lees meer
Blog
Burgemeesters, zo kom je echt in verbinding met je inwoners

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. De jongere...

Lees meer
Blog
Gemeenten, zo betrek je met Facebook inwoners bij je project

De stadskrant is voor veel gemeenten en andere overheden een oud en vertrouwd kanaal...

Lees meer