Notice: Undefined index: september in /home/cyclem1q/public_html/wp-content/themes/the-theme/functions.php on line 62

Sportverenigingen krijgen niet genoeg aanmeldingen

Steeds meer traditionele sportverenigingen lijken te maken te hebben met een daling in aanmeldingen. Het aantal mensen dat in Nederland aan sport doet neemt toe, maar het aantal mensen dat dat daadwerkelijk in clubverband doet neemt juist weer af. Zo nam het aantal leden dat ingeschreven stond bij de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) tussen 2009 en 2015 af met zo’n 113.000 personen. Vergeleken met de 697.000 leden die zij in 2009 hadden is dit dus een daling van 16,2% (Consultancy.nl, 2016).
Daarnaast is er het een en ander veranderd wat betreft de financiering die de gemeente biedt. Sinds de nieuwe wetgeving die in 2014 is ingevoerd is het minder makkelijk voor sportverenigingen om geld te krijgen van de gemeente. De criteria zijn veranderd, een vereniging krijgt niet langer geld voor puur haar bestaan (Bonafide, 2015). Verenigingen zijn dus grotendeels afhankelijk van de contributie die wordt geleverd door hun leden of de ouders van hun leden. Sinds de economische crisis is deze contributie voor veel mensen ook lastiger op te brengen: mensen hebben het er vaak niet meer voor over of hebben hun financiële prioriteiten elders liggen. 

De enige manier om nog subsidie te krijgen van de gemeente is om mee te gaan met de nieuwe voorwaarden, maar veel verenigingen lijken nog vast te zitten in hun oude patroon. De voorwaarden richten zich op het verbreden van het aanbod voor iedereen. Denk hierbij aan speciale sportklassen voor ouderen, gehandicapten en jongeren met overgewicht. Daarnaast is er een nieuwe koers nodig wat betreft werk aan en bij de verenigingen: de gemeente wil werkloosheid tegengaan door sportverenigingen aan te sporen om werklozen in te huren voor zaken als (terrein)onderhoud en toezicht op de club. Een derde punt dat belangrijk is richt zich voornamelijk op de accommodaties waarin de verenigingen zich bevinden. De gemeente draagt graag bij aan de club indien de accommodaties ook beschikbaar worden gesteld voor niet-sportgerelateerde zaken zoals bijvoorbeeld kinderopvang of activiteiten voor ouderen.

Kinderen sporten minder, brengen meer tijd door achter een computer

Sinds het aanbod aan elektronica en vormen van entertainment steeds groter is geworden, lijkt dit bij kinderen steeds meer tijd in beslag te nemen. Steeds meer kinderen verkiezen gamen of tijd op het internet doorbrengen boven buiten spelen, wat gecombineerd met het grote aanbod aan zoetigheden vaak gevolgen heeft voor hun gezondheid. Door de lage activiteit en de toename in consumptie van zoetigheden krijgen kinderen niet alleen sneller overgewicht, maar lopen zij ook het risico om later last te krijgen van hart- en vaatziekten (Turel et al., 2017).

Het zijn niet alleen kinderen die dit patroon volgen, ook volwassenen hebben vaak een laag activiteitsniveau. Het is geen geheim meer dat sport bevorderlijk is voor de conditie en de algehele gezondheid van het lichaam. Zo zorgt regelmatig sporten voor een verbeterd postuur, sterkere spieren, een betere conditie en een sterker immuunsysteem. Bovendien is het goed voor de bloedsomloop, waardoor het risico op hart- en vaatziekten ook op latere leeftijd nog verminderd kan worden. 

Het effect blijft niet alleen fysiek: tijdens het sporten komen veel hormonen vrij, waaronder de hormonen serotonine en endorfine, wat ook wel een gelukshormonen worden genoemd. Regelmatige fysieke inspanning kan er dus voor zorgen dat je echt gelukkiger wordt en je je beter voelt. Bovendien kunnen deze hormonen ervoor zorgen dat depressies tegen worden gegaan. In Nederland heeft zo’n twintig procent van de samenleving te maken gehad met een depressie (Trimbos, 2018), wat het één van de meest voorkomende ziektes in Nederland maakt. 

Sport niet alleen belangrijk voor de fysieke gezondheid

Regelmatig bewegen is niet alleen bevorderlijk voor de fysieke en mentale gezondheid, maar ook voor de zorg. Door veel te bewegen verbetert de conditie en de weerstand, waardoor je minder zorg nodig hebt. Bij een lage weerstand ben je vatbaarder voor ziektes, wat dus ook betekent dat je het risico loopt op hogere zorgkosten die simpelweg voorkomen hadden kunnen worden. 

Het is niet alleen de portemonnee van een inactief persoon die geraakt wordt. Indien een zorgverlener veel tijd moet besteden aan iemand die puur door een laag activiteitsniveau veel kwalen heeft, betekent dit dat diezelfde zorgverlener geen tijd heeft voor mensen die de zorg dringender nodig hebben. 

Daarnaast kan het actief deelnemen in een sport in teamverband bijdragen aan de strijd tegen eenzaamheid. Door onder de mensen te zijn, kan het gevoel van eenzaamheid worden verminderd en voelen mensen zich meer verbonden met de mensen om zich heen. Hiermee vervullen sportverenigingen een belangrijke sociale functie binnen de gemeente.

Wat doen gemeenten nu?

Uit onderzoek onder 58 gemeentelijke websites bleek dat sport op slechts 28 van deze websites expliciet werd genoemd, bij meer dan de helft van deze websites werd sport ook niet op de home-pagina vermeld. Van deze 58 gemeenten hadden er slechts twee een echt sportplatform. 

Er kan dus wel gesteld worden dat veel gemeenten sport in ieder geval op hun website geen prioriteit geven, ook al is wel bewezen dat sport ontzettend belangrijk is voor zowel fysieke als mentale gezondheid. Dit is zonde, aangezien een website of social media kanaal wel veel zichtbaarheid mogelijk maakt. 

Veel gemeenten hebben geen sportplatform, maar bijvoorbeeld een aparte sport-sectie op de gemeentelijke website. En dit is al een uitzondering! De sport-sectie is vaak lastig te vinden of omringd door afleidende informatie. Voor inwoners is het dus heel lastig om het aanbod te vinden, wat ervoor zorgt dat het aantal aanmeldingen vaak ook schaars is: mensen weten vaak niet eens dat je een sportaanbod hebt.

Op Facebook zijn er weinig berichten te vinden over sportplatforms. De meeste berichten die tevoorschijn komen bij de zoekterm ‘sportplatform’ gaan over Sportplatform Huizen, voor de rest lijkt het hele thema niet zo veel aandacht te krijgen op Facebook. Wanneer je Googlet op ‘sportplatform gemeente’, krijg je een aantal sites met veel informatie, maar vaak nog weinig concrete of duidelijke informatie over aanmeldingsprocedure voor sporten of sportevenementen. De sportplatforms zijn vaak particulier samengesteld maar gesubsidieerd door de gemeente.

Wat kan de gemeente doen?

Eind september begint de Nationale Sportweek weer, wat een mooie kans biedt om sport extra onder de aandacht te brengen.

Zet sport extra in het zonnetje! Zorg bijvoorbeeld dat mensen niet ontmoedigd worden door een gebrek aan informatie op jouw website. Vermeld sport duidelijk op je website en maak de informatie toegankelijk. Het zou zonde zijn om hier te stoppen, daarom is het een goed idee om met de sportverenigingen uit de gemeente samen te werken! Maak het makkelijk voor mensen om zichzelf of hun kinderen aan te melden bij sportverenigingen en proeflessen. Dit kun je makkelijk maken door bijvoorbeeld een centraal aanmeldpunt te maken.

  • Sport: voetbal, volleybal, etc., aangepast aan het aanbod in de gemeente
  • Vereniging: per categorie de verenigingen als opties naar voren brengen. Achter de schermen een link maken naar hun e-mail en de e-mail van de gemeente, zodat alle partijen een duidelijk overzicht hebben van de aanmeldingen.
  • Wil je jezelf aanmelden of je kind?
  • Geef je leeftijd door of die van je kind
  • Laat je e-mail achter

Zo simpel kan het zijn!

De inzet van social media

Zo’n platform is natuurlijk ontzettend handig en biedt een mooie kans om sport dichterbij je inwoners te brengen, maar hoe trek je bezoekers naar dit platform? Het antwoord is simpel: social media. Breng sport en het aanbod in de gemeente actief onder de aandacht door social media campagnes! Met deze campagnes kun je je richten op specifieke doelgroepen, waardoor je ook jouw boodschap kunt aanpassen aan elke doelgroep die je voor ogen hebt. Deze campagnes kun je voeren vanuit het gemeentelijk account of via een eigen pagina. Het is wel belangrijk om betaalde advertenties in te zetten om de inwoners effectief te bereiken. Zorg dat je een kwalitatief beeldconcept klaar hebt dat de verschillende doelgroepen weet te prikkelen!

Hoe weet je dat het werkt?

Hoe weet je dat alle inspanningen vruchten afwerpen? Simpel: onderzoek het. Met een flitspeiling, verspreid via social media bereik je al gauw honderden tot duizenden mensen. Je komt er achter wie veel en weinig sport en beweegt en waarom. Even belangrijk: je komt er ook achter of sportvoorzieningen bekend & gewaardeerd zijn. En welke men mist. Uit deze peiling die we samen met jou uitvoeren, krijg je tal van handelingsperspectieven. Onmisbaar voor elke voortgangsnotitie & volgende beleidsstappen.

Begin vandaag nog

Weet je niet precies waar je moet beginnen? Wij bieden een gratis afbeelding aan voor op je social media kanalen! Wil je de afbeelding ontvangen? Vul dan het formulier hieronder in!


Mila te Slaa

Mila houdt zich bezig met het ontwikkelen van campagnes, het schrijven van blogs en het uitvoeren van onderzoek voor Cycle Media. Mila ontwikkelt in haar vrije tijd graag haar kennis over wijn, film en kunst. Ook heeft zij een voorliefde voor muziek uit de jaren tachtig.

Bel mij terug

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen contact met u op.

Blog

Gerelateerde artikelen

Blog
Beveiligd: Privacy en de rol van de gemeente

Hoe communiceert jouw gemeente over privacy?

Lees meer
Blog
Eenzaamheid en de rol van de gemeente

Wat kan de gemeente betekenen voor eenzame mensen? Pak je kans tijdens de Week tegen Eenzaamheid!

Lees meer
Blog
Hoe versterk je de positie van de raad in de (digitale) samenleving?

In dit artikel gaan we dieper in op de uitdagingen waar gemeenteraden en griffies tegenaan lopen bij raadscommunicatie via sociale media.

Lees meer