Op 21 maart 2018 zijn de reguliere gemeenteraadsverkiezingen gehouden in Nederland. Op deze dag is de Nederlandse bevolking naar de stembussen gegaan om gemeenteraadsleden te kiezen voor 335 van de Nederlandse gemeenten. De Raad van de Gooise Meren telt 31 raadsleden.

Aanleiding van de campagne

De Raad van de gemeente Gooise Meren heeft de wens om meer zichtbaar te zijn. De griffie kwam daarop met het idee om videoboodschappen in te zetten om de raadsleden voor te stellen op social media. Met video’s kunnen verhalen immers persoonlijker en krachtiger verteld worden. Cycle Media is gevraagd om mee te denken met de campagne. Wij zijn vervolgens aan de slag gegaan met de social media strategie voor deze campagne. Met alleen leuke video’s ben je er namelijk nog niet. Je wilt natuurlijk als gemeenteraad dat je inwoners deze video’s gaan zien, zodat zij écht kennis maken met de raadsleden. Lees ook ons artikel over hoe de burgemeester het ‘gewone volk’ kan bereiken met behulp van social media. 

Van ieder raadslid is een persoonlijke videoboodschap opgenomen. Daarin geven zij antwoord op de volgende vragen:

  1. Wie ben je en waar woon je? 
  2. Wat wil je bereiken voor Gooise Meren?
  3. Wat is je favoriete plekje in de gemeente? 

Hierboven een voorbeeld van het raadslid Ilse Milin van de gemeente Gooise Meren. De video heeft, op moment van schrijven, 8.500 inwoners bereikt in zeven dagen tijd.

Inzet en voordelen campagne

Voor deze campagne is gekozen voor Facebook en Instagram. Op deze twee kanalen zijn de meeste inwoners dagelijks actief (32.000 mensen). Om de doelgroep effectief te bereiken is er gekozen voor specifieke segmentaties. Ieder raadslid heeft een eigen thema dat hij of zij wil communiceren naar de doelgroep. Op basis van deze thema’s heeft Cycle Media de segmentaties binnen de promoties ingesteld, denk hierbij aan kenmerken zoals locatie en leeftijd, of interessegebieden zoals politiek, duurzaamheid en sport. Zo zijn de raadsleden ervan verzekerd dat zij met hun videoboodschap de voor hun meest relevante doelgroep aanspreken. Omdat elke video goed aansluit op de doelgroep, neemt de betrokkenheid op de plaatsing toe. Dit leidt ertoe dat inwoners de video’s sneller zullen delen, liken of reactie plaatsen.

Er is bewust gekozen voor de combinatie tussen een inhoudelijke en persoonlijke boodschap. Zo hoopt de Raad van Gooise Meren een breed publiek aan te spreken. 

Het stond de raadsleden vrij om zelf een setting voor de video te kiezen. Van de video’s die tot nu toe zijn opgenomen kozen veel raadsleden voor een herkenbaar dorpsgezicht of een groene omgeving. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een gevoel van trots onder inwoners.

Naast de promotie op de individuele video’s hebben we ook de Facebookpagina van de gemeenteraad onder de aandacht gebracht. Deze campagne loopt parallel aan de videocampagne en genereerde in zeven dagen tijd al 1.000 nieuwe volgers.

Zo bouwt de Raad van Gooise Meren aan een levendige community waarbij inwoners meer betrokken raken bij actuele onderwerpen. De Raad wil laten zien wat de gemeenteraad doet en wie de personen achter het bestuursorgaan zijn. De griffie van Gooise Meren gelooft dat de betrokkenheid van inwoners bij de gemeenteraad met name vergroot kan worden door laagdrempelig contact tussen raadsleden en inwoners. Veel mensen hebben namelijk slechts een vaag idee wat een gemeenteraad doet. De gemeente Gooise Meren hoopt daar met deze campagne verandering in te brengen. Is jouw gemeenteraad al actief op social media? Vraag onze gratis Social Media Check aan en wij analyseren jouw Facebook bedrijfspagina.

Irfan Fiets

Irfan is eigenaar van Cycle Media. Hij is sparringpartner voor diverse campagnes van overheden. Hij gelooft in de kracht van online media en zet dit in om o.a. de relatie tussen overheid en inwoner te verbeteren. Langdurige en goede relaties met de klant vindt hij belangrijk. In zijn vrije tijd is hij een fanatieke squasher.

Bel mij terug

Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Blog

Gerelateerde artikelen

Blog
Burgemeesters, zo kom je echt in verbinding met je inwoners

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. De jongere...

Lees meer
Blog
Gemeenten, zo bereik je meer met Facebook

Betaalde content op Facebook biedt gemeenten de mogelijkheid om met veel meer burgers in contact te komen. Bereik én interactie, zo...

Lees meer
Blog
Gemeente Delft werft trouwambtenaren via social media

Hoe (en waar) bereik je – binnen deze krappe arbeidsmarkt – jouw ideale kandidaat om hem of haar...

Lees meer