Als er iets is wat altijd een discussie oplevert is het privacy. Waar ligt de grens tussen wat we willen delen en wat we niet willen delen? En hoe zit het als een bedrijf handelt in onze data? Hoe zit het met content die wij hebben gepubliceerd op een platform die vervolgens wordt gebruikt door het platform zelf? Als gemeente zul je ook afgelopen jaar meer te maken hebben gehad met privacy na de invoering van de AVG-wet. De invoering van de wet bracht de discussie weer naar boven en vergde de nodige veranderingen van gemeenten, wat voor sommige gemeenten vaak nog aardig wat moeite kostte.
In augustus 2019 verscheen de documentaire The Great Hack op Netflix. Deze documentaire legt de focus op een bedrijf dat veel gebruik maakte van persoonlijke data en gegevens om politieke campagnes te voeren: Cambridge Analytica. Het bedrijf werkte bijvoorbeeld ook mee aan de campagne die Donald Trump voerde om in 2016 het presidentschap te winnen. Sinds dit door enkele klokkenluiders onder de aandacht van het brede publiek is gebracht, heerst er ook meer wantrouwen naar overheidsinstellingen toe. Want wat doen zij met de gegevens van hun inwoners?

Voor veel verschillende diensten is het al mogelijk om in te loggen met Google of Facebook. Het is snel, makkelijk en geeft een derde partij toegang tot slechts de essentiële informatie.
Het probleem ligt echter bij de gegevens die beschikbaar worden gesteld. Het snel delen van een e-mailadres en wat gegevens lijkt onschuldig, maar dit ligt toch in veel gevallen nog erg gevoelig. Niet alleen stelt het bedrijven in staat om te handelen in deze gegevens, je e-mailadres is ook een centraal punt waarop je wachtwoorden opnieuw ingesteld kunnen worden.
Een bedrijf dat de laatste tijd steeds meer aandacht besteedt aan privacy is Apple. In hun nieuwste software-update iOS13 introduceerden zij Sign in with Apple. Sign in with Apple zet jouw eigen e-mailadres om in een nieuw, anoniem e-mailadres dat niet meer terug te halen is naar jouw eigen gegevens. Op deze manier wordt de gevoeligheid van het e-mailadres in acht genomen bij het aanmaken van en inloggen op een account. Is het ideaal? Nee, je legt namelijk nog steeds jouw gegevens neer bij Apple, maar indien je een Apple-product hebt, heeft Apple jouw gegevens eigenlijk al lang.

Dat deze zorgen er zijn bij commerciële partijen lijkt niet meer dan logisch, maar wat heb je als gemeente nou aan de bovenstaande informatie? De gemeente weet heel veel van haar inwoners, van geboortedatum tot adres. Dit is uiteraard nodig voor een gemeente, maar toch zoeken veel inwoners een soort geruststelling dat hun gegevens veilig zijn. Veel inwoners maken zich nog zorgen om wat er met deze gegevens gebeurt.
Dus hoe bied je deze geruststelling? Probeer aan de slag te gaan met een paar van de volgende tips:

Privacy en recht gaat ook een andere kant op. Mitchell Shelowitz (Shelowitz Law Group) noemde bijvoorbeeld portretrecht en auteursrechten. Als gemeente die actief is op social media, ben je ook vaak op zoek naar beeldmateriaal om jouw communicatie te versterken. Aangezien het produceren van eigen content vaak arbeidsintensief is en aardig wat tijd op kan nemen, is het internet vaak de meest logische plek om beeldmateriaal vandaan te halen. Maar hoe zit het hier met privacy en recht?
Veel afbeeldingen kun je alleen gebruiken voor redactionele doeleinden, bijvoorbeeld een blogartikel of een nieuwsbericht. Op het moment dat je zo’n afbeelding dus zonder licentie gebruikt voor een campagne, schend je iemands auteursrechten. Zorg dus dat je altijd een licentie hebt voor de afbeeldingen die je inzet en controleer of deze licentie voor redactioneel of commercieel gebruik is.
Ook met portretrecht moet je rekening houden. Wil jij bijvoorbeeld bij een leuk evenement foto’s maken van inwoners en deze inzetten voor een campagne of andere doeleinden? Zorg dan altijd dat je toestemming hebt van degenen op de foto of de ouders van degene op de foto indien hij of zij jonger is dan 18 jaar.
Houd je ook als overheidsinstelling aan de regels, dit is wel zo eerlijk en resulteert waarschijnlijk ook in de minste ophef en problemen.
Wat hebben sport, eenzaamheid en verenigingen met elkaar gemeen?
Lees meerWat kan de gemeente betekenen voor eenzame mensen? Pak je kans tijdens de Week tegen Eenzaamheid!
Lees meerWanneer gebruik je ze wel of niet? Wat voegen ze toe aan je communicatie?
Lees meer