Niemand zit er echt op te wachten, maar niks doen is ook geen optie. Daarom hebben we de inwoners van Delft alvast bewust gemaakt van wat ze te wachten staat met betrekking tot de energietransitie.
Niemand zit er echt op te wachten, maar niks doen is ook geen optie. Daarom hebben we de inwoners van Delft alvast bewust gemaakt van wat ze te wachten staat met betrekking tot de energietransitie.
De gemeente Delft en andere gemeenten in Nederland hebben de ambitie om in 2050 volledig aardgasvrij te zijn. Om bewustwording te creëren en inwoners te informeren over de komende veranderingen, hebben Cycle Media en partner Public Cinema een uitgebreide campagne uitgevoerd. Op 11 juli 2018 werd de campagne gelanceerd met een toegankelijke boodschap in de vorm van een animatie. Op een speelse manier werd uitgelegd waarom de gemeente moet overstappen van aardgas. In de daaropvolgende fase richtten we ons op specifieke persona's, die werden bereikt met behulp van het Mentality-model van Motivaction. Dit model verdeelt inwoners in verschillende groepen op basis van hun milieu.
De verschillende uitingen van de campagne hebben een groot aantal inwoners van Delft bereikt. Duizenden Delftenaren hebben de informatiepagina's over aardgasvrij bezocht. Naast de inzichten uit inspraakavonden en enquêtes vormen ook de reacties een waardevolle basis voor het begrijpen van het sentiment onder de inwoners. Om de bewustwording verder te meten, zal een diepgaandere analyse nodig zijn.
"Het doel van de campagne was om mensen bekend te maken met het onderwerp en de plannen van Delft. Cyclemedia heeft ons geholpen om a.d.h.v. het Mentality-model van Motivaction persona’s uit te schrijven en daar op maat gemaakte content voor gemaakt. Zo is het ons gelukt om veel Delftenaren te bereiken, en daarnaast hebben we door te kijken naar de inhoud van de reacties inzicht gekregen in weerstand en motivatie van Delftenaren om van het aardgas af te gaan. Dit gaf een extra dimensie aan de resultaten!"