Duurzaamheid

Campagne tegen waterverspilling

Concept
Strategie

We verbruiken veel te veel water. We douchen te lang: daarom gaan wij voor kort. Een creatief concept gericht op gedragsverandering voor Vitens.

Campagne tegen waterverspilling

Concept
Strategie

We verbruiken veel te veel water. We douchen te lang: daarom gaan wij voor kort. Een creatief concept gericht op gedragsverandering voor Vitens.

🧠
Bewustmaken
💧
Verdiepen
Per klik
Activeren
Duurzaamheid

Campagne tegen waterverspilling

Concept
Strategie

We verbruiken veel te veel water. We douchen te lang: daarom gaan wij voor kort. Een creatief concept gericht op gedragsverandering voor Vitens.

Campagne tegen waterverspilling

Concept
Strategie

We verbruiken veel te veel water. We douchen te lang: daarom gaan wij voor kort. Een creatief concept gericht op gedragsverandering voor Vitens.

🧠
Bewustmaken
💧
Verdiepen
Per klik
Activeren

Aanpak

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt 120 liter verbruik per dag schokkend. Dat betekent dat we naast bewustzijn de aandacht moeten zien te verleggen naar gedragsverandering. Het huidige concept richtte zich op minderen, de boodschap moet krachtiger. Daarom creerden wij een concept voor vitens met de Mantra: 'Ga voor kort'. De focus lag in eerste instantie op douchen, daar is direct de meeste besparing te behalen. Daarna uitrol naar andere besparingen. 

Kernboodschap: We verbruiken veel te veel water. We douchen te lang: daarom gaan wij voor kort!

Resultaten

Het concept maakte gebruik van een crossmediale aanpak, waarbij verschillende kanalen werden ingezet om de boodschap over te brengen. Lokale media zoals online bannering op internet, social media advertising en abri's werden gebruikt, samen met geo-targeting om specifieke doelgroepen te bereiken. Een online toolkit werd samengesteld voor gemeenten in de regio, terwijl ook eigen touchpoints zoals auto's, vrachtauto's en evenementen werden benut.

Om het concept en de content effectief onder de aandacht te brengen, werd het HERO, HUB en HYGIENE model van Google gebruikt. Hierbij werd de customer journey doorlopen, waarbij klanten stapsgewijs werden geprikkeld tot actie. Doelgroepsegmentatie vond plaats met behulp van het Mentality-model van Motivaction, waarbij klanten werden gegroepeerd naar levensinstelling om inzicht te krijgen in hun gedrag.

De HERO content werd op verschillende kanalen gelanceerd, met sterke persoonlijkheden die de boodschap overbrachten. Korte teasers werden ingezet op sociale media, gevolgd door uitgebreidere content op de website. De HUB campagne richtte zich op het verdiepen van het onderwerp, met krachtige concepten en formats zoals wedstrijden, verdiepende video's en quizzen. De HYGIENE content omvatte ondersteunende informatie zoals tips, quizzes en verdiepende video's om waterbewustzijn te vergroten.

Download HIER het concept ter inspiratie.

Klant aan het woord

-

Download jouw blauwdruk

en Ontvang hem direct in je mailbox!
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Geïnspireerd
geraakt?
Laat een berichtje
achter...

Of bel ons. We maken graag een praatje!
Bedankt!
Een mailtje is
onderweg naar jou!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw