Mensen naar de stembus trekken? Geef mensen de kans van zich te laten horen.Voor de gemeente Purmerend ontwikkelden we een crossmediale campagne die het deed.
Mensen naar de stembus trekken? Geef mensen de kans van zich te laten horen.Voor de gemeente Purmerend ontwikkelden we een crossmediale campagne die het deed.
In 2021 kregen we de kans om de crossmediale verkiezingscampagne voor de gemeente Purmerend te ontwikkelen, met als doel de opkomst bij de herindelingsverkiezingen te vergroten. Een uitdagende taak, aangezien de opkomst bij deze verkiezingen historisch gezien altijd laag is. We hebben een campagneconcept bedacht dat perfect inspeelde op de tijdsgeest. Heb je een mening of wil je verandering? Laat je horen! (in de stembus). Lokale influencers hebben de boodschap via video's en foto's gedeeld. De campagne werd breed uitgerold in de gemeente via digitale displays, social media advertenties, ansichtkaarten en posters.
De resultaten van de campagne waren uitstekend! We hebben met 70.000 personen via diverse kanalen het merendeel van de inwoners bereikt. Bovendien was er een sterke betrokkenheid bij de portretten en videoadvertenties van de ambassadeurs, met maar liefst 400 reacties en meer dan 1.000 likes. Hoewel de opkomst iets lager was dan gehoopt, kunnen we tevreden zijn als we het afzetten tegen het landelijke gemiddelde in 2022. Een lage opkomst wordt beïnvloed door diverse factoren, maar met een campagne heeft de gemeente in ieder geval een instrument om de inwoners te bereiken.
"De betrokkenheid van de inwoners met de raad is online sterk gegroeid. Dit heeft te maken met het feit dat we ervoor gekozen hebben om de video's te promoten via Facebook. De campagne die het meest heeft opgeleverd is die waar we de 31 raadsleden persoonlijk hebben voorgesteld aan de inwoners van Gooise Meren. Ik heb van meerdere raadsleden gehoord dat ze reacties krijgen van inwoners op straat door hun video."