Hier zijn we een beetje tegen de richting in gegaan. En terecht. Jongeren vochten namelijk niet alleen tegen het virus, maar ook tegen de effecten van de maatregelen.
Hier zijn we een beetje tegen de richting in gegaan. En terecht. Jongeren vochten namelijk niet alleen tegen het virus, maar ook tegen de effecten van de maatregelen.
Het generieke concept en de toon van de coronacampagnes en -content bleken onvoldoende aansluiting te vinden bij de jonge doelgroep, waardoor zij zich er niet door aangesproken voelden. In het licht van de huidige situatie is het van cruciaal belang om niet alleen de kernboodschap, maar ook ruimte te bieden voor tegengeluid.
Het effectief omgaan met kritiek impliceert luisteren en er actie op ondernemen. In samenwerking met Cyclemedia heeft de gemeente een flitspeiling onder jongeren en jongvolwassenen uitgevoerd. Met de resultaten van de peiling zijn we aan de slag gegaan om zowel een voor- als tegengeluid in het campagneconcept te integreren.
Lokale ambassadeurs uit de gemeente zijn gefotografeerd en voorzien van quotes die vervolgens online en op billboards langs de weg zijn gedeeld. Daarnaast zijn er ook verdiepende video's opgenomen waarin jongeren werden geïnterviewd, waarbij zij antwoord konden geven op vragen zoals: "Wat is je boodschap aan jongeren in Alphen?"
De campagne heeft al 51.000 inwoners bereikt en zowel het voor- als tegengeluid krijgt veel betrokkenheid. Beide aspecten ontvangen evenveel online steun, aangezien het aantal reacties onder de berichten groot is. De jongeren voelen zich dus gehoord door de campagne. Het portret van Wyno, genaamd '#ikvecht; tegen de verveling', heeft veel likes ontvangen, terwijl '#ikvecht voor' het erg goed deed met de boodschap 'zonder zorgen bij opa en oma op bezoek'.