Bij een professionele inzet van de social media kanalen hoort een kanaalstrategie. Voor de provincie Gelderland ontwikkelden we een praktisch ingestoken strategie en hielpen we met de implementatie ervan.
Bij een professionele inzet van de social media kanalen hoort een kanaalstrategie. Voor de provincie Gelderland ontwikkelden we een praktisch ingestoken strategie en hielpen we met de implementatie ervan.
Om een op-maat-kanaalstrategie te ontwikkelen, begonnen we met het verkrijgen van een duidelijk beeld van de huidige kanalen en organisatie. We zijn gestart met een online scan en hebben diepte-interviews gehouden met enkele medewerkers van de betrokken afdelingen, waaronder communicatie, online en dienstverlening. Dit heeft ons geholpen om een goed inzicht te krijgen in de toenmalige situatie.
Op basis van deze informatie hebben we een strategie geschreven die aansloot bij de behoeften en doelstellingen van de organisatie. Na een feedbackronde hebben we de strategie aangepast en deze samen met praktische hulpmiddelen opgeleverd.
In de derde fase hebben we hands-on ondersteuning geboden bij de implementatie van de strategie. We begrepen dat uitvoering essentieel was voor het realiseren van verandering. Daarom stonden we klaar om te helpen bij het daadwerkelijk implementeren van de strategie, zodat de gewenste resultaten behaald konden worden.
Voor de provincie Gelderland heeft onze strategie en aanpak binnen vier weken al gezorgd voor een flinke groei van de social media kanalen. Er zijn 23.000 volgers bijgekomen op Facebook en het bereik en de betrokkenheid bij de berichtgeving zijn met 1.000% gestegen. We hebben ook belangrijke verbeteringen kunnen realiseren in de social media redactie.
Er is een betere verdeling van onderwerpen en rubrieken aangebracht en de provincie is uitnodigender gaan schrijven. Deze aanpak heeft geleid tot een betere interne structuur en samenwerking.