Participatie

Participatie met humor

No items found.

Respondenten genereren voor de Quick Scan Lokale Democratie. Saai! Daarom maakten wij het leuk (en effectief). Check hoe.

Participatie met humor

No items found.

Respondenten genereren voor de Quick Scan Lokale Democratie. Saai! Daarom maakten wij het leuk (en effectief). Check hoe.

🚀 25.000
Organisch bereik
🔥 1.000
Ingevulde vragenlijsten
0,15
Per klik
🤩 300
Opmerkingen
Participatie

Participatie met humor

No items found.

Respondenten genereren voor de Quick Scan Lokale Democratie. Saai! Daarom maakten wij het leuk (en effectief). Check hoe.

Participatie met humor

No items found.

Respondenten genereren voor de Quick Scan Lokale Democratie. Saai! Daarom maakten wij het leuk (en effectief). Check hoe.

🚀 25.000
Organisch bereik
🔥 1.000
Ingevulde vragenlijsten
0,15
Per klik
🤩 300
Opmerkingen

Aanpak

In de campagne van Gemeente Gooise Meren, werd een vernieuwende aanpak gekozen om respondenten te genereren voor de Quick Scan Lokale Democratie (QSLD). De wethouder wilde een frisse wind door participatie laten waaien en besloot daarvoor humor en zelfspot in te zetten. Het concept draaide om het tonen van hoe participatie juist niet moest worden uitgevoerd, met als doel een breed publiek aan te spreken en te betrekken bij de vragenlijst.

Een vergelijkbare strategie werd toegepast in de campagne van Gemeente Waalwijk, waarbij een absurde ansichtkaart werd ingezet om aandacht te vragen voor de Quick Scan Lokale Democratie. De ansichtkaart deed zich voor als een officieel 'gemeentelijk besluit', wat voor een verrassingselement zorgde bij de ontvangers. Het gebruik van humor en het verwijzen naar de historische context van de Halve Zolenlijn, een oude treinverbinding, droegen bij aan de effectiviteit van de campagne.

Resultaten

Allemaal leuk en aardig. Maar eh, werkt zoiets:

De cijfers liegen er niet om:

De campagne voor gemeente Gooise Meren wist meer dan 30.000 mensen te bereiken, met een opvallend lage CPC van 0.39 cent en meer dan 900 ingevulde vragenlijsten als resultaat, inclusief feedback van het burgerpanel.

De resultaten van de campagne voor de gemeente Waalwijk waren eveneens indrukwekkend, met meer dan 1.000 ingevulde vragenlijstenn meer dan 300 positieve opmerkingen. Zelfs jongeren benoemden de actie van de ansichtkaart als een goede manier om hen te betrekken bij participatie.

Een mooi voorbeeld dat laat zien dat humor werkt. Zelfs voor een serieuze organisatie als een gemeente. Humor maakt je communicatie menselijk en werkt verbindend. Een ding, je moet wel echt grappig zijn, anders is het gênant.

Bekijk HIER de video van Gooise Meren.

Klant aan het woord

-

Download jouw blauwdruk

en Ontvang hem direct in je mailbox!
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw

Geïnspireerd
geraakt?
Laat een berichtje
achter...

Of bel ons. We maken graag een praatje!
Bedankt!
Een mailtje is
onderweg naar jou!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw