Creëer impact met campagnes

Het lanceren van een effectieve campagne op social media vraagt om kennis en ervaring. Op welke manier spreek je de doelgroep aan? Hoe ontwikkel je aansprekende beelden en animaties? Hoe stel je campagnes dusdanig in dat je bereikt wat je wilt bereiken (en het liefst nog meer natuurlijk)? En ook belangrijk: hoe doe je dit allemaal binnen je eigen begroting?

Wij hebben al veel organisaties hiermee geholpen en helpen jou hier ook graag mee. In ons campagne-portaal bieden we onze diensten aan, die gericht zijn op het uitvoeren van (creatieve) campagnes. Na je bestelling zijn deze diensten direct inzetbaar op jouw community-platform. Ook bieden we je hier support aan voor het instellen en monitoren van je huidige campagnes.

Het fundament van je campagne is het social media strategie-plan. Hierin staat helder omschreven wat de invulling en doelstellingen zijn voor de campagnes en welk budget je hiervoor beschikbaar hebt. De prioriteiten die in dit plan zijn vastgelegd en de beschikbare campagne middelen bepalen hoeveel campagnes je gaat lanceren en hoe intensief deze campagnes worden gepromoot. De creatie van een goede social media-campagne vindt plaats in 6 stappen:

1. Strategie

In de strategie bepalen we onder andere de doelstellingen, doelgroepen, kanaalkeuze, soort advertenties en het creatief concept van een campagne. Door van tevoren de strategie te bepalen, houd je gedurende het hele jaar een helicopterview over alle campagnes en de overkoepelende doelstellingen.

Doelstellingen voor een campagne zijn bijvoorbeeld: de hoeveelheid mensen die je wilt bereiken, het aantal klikken op een campagne en de hoeveelheid acties die je wilt ondernemen.

Hierbij is het belangrijk om van tevoren je doelgroep(en) te bepalen en af te bakenen. Hoe specifieker je doelgroepen zijn, des te effectiever de campagne wordt. Richt je bijvoorbeeld een campagne op ouderen, dan maak je gebruik van geschreven content en beeldmateriaal gericht op deze groep. Ook richt je de segmentatie aan op deze leeftijdsgroep. Hetzelfde geldt voor een campagne die is ingericht ter bevordering van de verkoop van starterswoningen binnen een gemeente. Hierbij richt je deze campagne juist op de jongere generatie, waarbij je binnen je content en beeldmateriaal ook nog een onderscheid kan maken in young professionals en gezinnen met kinderen.

Daarom is een creatief concept zo belangrijk. Na het bepalen van je doelstellingen en de doelgroepen, biedt het creatief concept een kader voor je campagnes. Een goed concept vertelt de boodschap op een originele manier. Wanneer je een onverwachte wending geeft aan de manier waarop je je boodschap vertelt, en ook nog eens een gezonde dosis humor toevoegt, krijg je meer aandacht en respons en daarmee meer resultaat voor hetzelfde campagnebudget. Bekijk onze strategiepagina.

2. Campagne Creatie

De volgende stap is de uitwerking van het campagne concept met bijvoorbeeld tekst, illustratie, fotografie, 3D-animatie of video. Cycle Media heeft veel ervaring met het leveren van deze diensten op een professionele manier en tegen een goede investering. Zo weet je zeker dat jouw strategie en het concept goed tot hun recht komen in de uitwerking van je campagne. Bekijk onze contentpagina.

3. Bereik (lancering campagne)

De derde stap in het ontwikkelen van een campagne is het inrichten van de advertenties op de gekozen kanalen. Aan de hand van de gekozen doelgroepen en je begroting zetten we de campagne-creaties in vanuit verschillende soorten advertenties.

Door een slimme planning van het mediabudget zorgt Cycle Media voor een goed lopende campagne. Er zijn meerdere variabelen en keuzes waarmee we rekening houden, zoals in hoeveel segmenten de campagne wordt opgedeeld, de productiekosten per advertentie en de kosten per klik.

4. Analyseren van campagne

De monitoring van de campagne is tweeledig. Enerzijds analyseren we de advertentie-statistieken en anderzijds analyseren we de inhoudelijke reacties op de campagne. Deze manier van monitoren zorgt ervoor dat we continu de campagne sturen aan de hand van de cijfers en reacties. Bijvoorbeeld wanneer een advertentie het goed doet op een bepaald tijdstip of juist wanneer een advertentie niet goed werkt voor een doelgroep. Voor de grotere campagnes zetten we vaak A-B testings in, om twee soorten advertenties en variabelen (bijvoorbeeld beeld en doelgroep) met elkaar te vergelijken. Dit doen we om de best haalbare resultaten te krijgen.

5. Rapportage campagne

Aan het eind van een campagne stelt Cycle Media een rapportage op met de behaalde resultaten. Het voordeel van het inzetten van digitale kanalen is dat de resultaten goed meetbaar zijn. Zo bekijken we bijvoorbeeld de variatie in betrokkenheid, het betaalde bereik en het organisch bereik. Ook achterhalen we welk campagne-segment succesvol is, en of dit ligt aan de inhoud van de publicatie of aan de targeting.

6. Evaluatie campagne

De resultaten, ontwikkel punten, samenwerking en eventuele vervolgstappen bespreken we samen met jou tijdens de evaluatie. Lees meer over onze rapportages.


Wij helpen je graag verder

Met een kop koffie (of thee) leren we elkaar eerst kennen. We gaan in gesprek over jullie huidige social media-strategie en de behoeften hierin. We vinden het ook altijd leuk om voorbeelden te geven van vergelijkbare gemeenten of publieke instellingen, om je een goed beeld te geven van de mogelijkheden. We bespreken hoe we jullie kunnen helpen bij de inzet van campagnes.

 

Bel mij terug

Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.