Berichten op social media

Hoe genereer ik klikken op mijn bericht?

Wanneer je wilt dat mensen op je bericht klikken om op een bepaalde pagina te belanden, dan kun je het beste een linkbericht plaatsen. Dit is een bericht met een link erin en een duidelijke call to action om hierop te klikken. Dit soort berichten zet je in om bijvoorbeeld aanmeldingen of aanvragen te genereren.

Hoe plaats ik een succesvol bericht?

Het plaatsen van een bericht op social media is vaak simpel. Het gewenste effect bereiken en de juiste resultaten behalen met dit bericht is een ander verhaal. Hierbij gaat het onder andere om de juiste tone of voice, mate van interesse wekken, waardevolle informatie geven en een duidelijke call to action. De stappen die je zet om je bericht succesvol te maken, kun je hier vinden.

Hoe vaak moet ik een bericht plaatsen op social media?

Hier is niet één vast antwoord op te geven. Het belangrijkste is dat je consequent berichten plaatst, zodat je onder de aandacht van jouw doelgroep blijft. Dit hangt er dus ook vanaf hoe actief je doelgroep is op social media en welke kanalen je hiervoor inzet.

Adverteren

Wat is een ‘dark post’?

Een dark post is een bericht dat je inzet als advertentie en welke verschijnt bij je doelgroep, maar die niet op je eigen bedrijfspagina wordt weergegeven. Deze vorm van adverteren wordt vooral gebruikt wanneer het bericht een duidelijke call to action is en puur wordt ingezet als advertentie.

Wat is het verschil tussen adverteren en het plaatsen van een bericht op Facebook?

Het plaatsen van een bericht is gratis en bij adverteren komen kosten kijken. Het voordeel van adverteren is dat je invloed hebt op de hoeveelheid mensen die je bereikt. En door de vele opties die het adverteren biedt, kun je goed instellen wie van je doelgroep je wilt bereiken (bijvoorbeeld op regioniveau of leeftijdscategorieën). Je kunt van tevoren het advertentiebudget instellen, zodat je volledig invloed hebt op de resultaten en hier op kunt blijven sturen.

Wat zijn de voordelen van een promotie?

Het promoten van een of meerdere berichten zorgt ervoor dat meer mensen jouw bericht zien, kunnen liken, volgen en reageren. Je komt hiermee meer onder de aandacht van je doelgroep en dit vergroot je zichtbaarheid. Het promoten van berichten is een goede manier om je huidige volgers te bereiken, maar ook om anderen te bereiken waarvoor dit bericht interessant is. En hiermee vergroot je jullie aantal volgers.

Wat is een promotie en hoe zet ik deze in?

Een promotie op Facebook is het betaald onder de aandacht brengen (promoten) van een bestaand bericht. Dit bericht is van jullie zelf en staat op jullie bedrijfspagina. Wanneer je wilt dat deze bij jullie doelgroep of op zelf gekozen plekken op Facebook blijft verschijnen, dan kies je voor een promotie. Dit stel je in via het advertentieaccount.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn bericht bij de juiste doelgroep terechtkomt?

Wanneer je een bericht promoot, stel je via het advertentieaccount in bij welke doelgroep dit bericht moet verschijnen. Dit heet segmenteren en dit doe je door bepaalde eigenschappen van de doelgroep in te stellen (denk aan leeftijdscategorie, geslacht, opleidingsniveau, regio). Door de juiste segmentatie in te stellen, bereik je precies de mensen waar dit bericht interessant voor is. Dit kunnen zowel mensen zijn die je bedrijfspagina al kennen en volgen als mensen die je pagina nog niet volgen.

Hoe maak ik een betaalaccount aan voor adverteren via Facebook?

Hiervoor zijn er twee mogelijkheden: je kiest ervoor om je eigen advertenties en de financiën te beheren of wij doen dit voor je. Met de eerste mogelijkheid maak je via advertentiebeheer een eigen (advertentie)account op Facebook aan. Dit account geef je de naam van je organisatie. Vervolgens voeg je aan de Bedrijfsmanager collega’s toe die in dit account mogen en je kiest je betaalmethode (creditcard of PayPal). De tweede mogelijkheid (wij beheren je advertentieaccount en de financiën) is voor jou makkelijker en hier kiezen veel van onze klanten voor. Bovengenoemde stappen, dus het aanmaken van het account en toegang geven aan jou en je collega’s, dat doen wij. En de betalingen gaan niet via de creditcard of PayPal van je organisatie, maar via Cycle Media. Wanneer we jullie advertentieaccount beheren, blijven alle functies en mogelijkheden voor jou en je collega’s hetzelfde als wanneer je dit zelf beheert. Ook bieden we volledige transparantie in de uitgaven voor het adverteren en deze kosten factureren we aan jullie door.

Meten van resultaten

Wat kan ik met deze resultaten?

Deze resultaten geven je inzicht in het gedrag van je doelgroep binnen jullie pagina, berichten en advertenties. Je komt erachter wat wel goed werkt en wat minder goed werkt en omdat alles online is, kun je hier continu bijsturen om nog betere resultaten te krijgen. Ook heb je hiermee cijfers die je binnen je organisatie kunt gebruiken om het effect van online kanalen aan te tonen.

Hoe krijg ik meer likes op Facebook?

Mensen liken je pagina wanneer ze op de hoogte willen worden gehouden van de activiteiten op deze pagina. Vaak wordt hier een betrokkenheidscampagne voor ingezet, dit is een kleine campagne die zich specifiek richt op het genereren van likes voor je pagina. Wanneer je veel likes hebt, is het ook belangrijk om deze groep ook aan je te blijven verbinden. Door het consequent plaatsen van berichten met relevante informatie en door de interactie op te zoeken, bind je je doelgroep aan je pagina. Geef ze het idee dat ze relevante informatie missen wanneer ze je niet meer volgen.

Hoe weet ik hoe mijn berichten of advertenties op Facebook het doen?

In het advertentieaccount worden de resultaten van advertenties bijgehouden. Hier zie je bijvoorbeeld hoe vaak er op een advertentie is geklikt, wat het bereik is en wat de kosten per resultaat zijn. Cycle Media communiceert hier altijd transparant over en je kunt ook zelf bij deze gegevens in het advertentieaccount. Ook sturen we je elke maand een rapportage met de meest actuele pagina- en advertentiestatistieken.

Hoe weet ik wat het effect is van mijn socialemediaplaatsingen?

De beheerder kan in het advertentieaccount real-time cijfers en resultaten vinden van de bedrijfspagina, de berichten en de advertenties. Omdat dit slechts een globaal beeld geeft, ontvang je ook elke eerste week van de maand van ons een rapportage met alle statistieken.

Online strategie

Wat is een goede rolverdeling van collega’s voor onze bedrijfspagina?

Geef vooral de collega’s de beheerdersrol die verantwoordelijk zijn voor het bewerken en plaatsen van de berichten. We zien dat dit vaak het klantcontactcentrum is of communicatiespecialisten.

Hoe zorg ik voor meer betrokkenheid bij mijn berichten?

Onder andere door een vraag te stellen, een mening vragen, tips te geven en ervaringen te delen betrek je je doelgroep bij dit bericht. Met dit soort call to actions creëer je interactie. Het ligt natuurlijk ook nog aan de verdere inhoud van het bericht of je doelgroep zich aangesproken voelt en de behoeften voelt om hierop te reageren.

Wat is socialmediamarketing?

Socialmediamarketing is het bewust en strategisch inzetten van social media om je (online) marketing- en communicatiedoelstellingen te behalen. Bij socialmediamarketing is het belangrijk om hier op een strategische manier mee om te gaan en het te laten passen binnen het grotere geheel. Doordat je resultaten en successen meet en hier real-time inzicht in hebt, kun je continu bijsturen waar nodig.

Welk platform kan ik het beste inzetten voor mijn communicatiedoelstellingen?

De keuze voor een online kanaal (platform) hangt af van je doelgroep en waar ze zich bevinden. We adviseren om een combinatie van online kanalen in te zetten, om je doelgroep op meerdere mogelijkheden te bereiken. Vanuit van jouw behoeften, ambities en doelstellingen adviseren we welke kanalen hier het beste bij passen.

Inhoudelijke vragen

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar men op terechtkomt (dus op landt) na het klikken op de link in een bericht. Een landingspagina kan verschillende doeleinden hebben, zoals het generen van aanmeldingen voor een informatiebijeenkomst. Via social media breng je bezoekers op de hoogte van en wek je interesse over de bijeenkomst en op de landingspagina kunnen ze zich hiervoor aanmelden.

Wat is een Facebookpixel en wat is hier het voordeel van?

Een pixel is een stukje code die je op je website plaatst om achter het gedrag van je doelgroep te komen. Zo onthoudt deze pixel bijvoorbeeld wie er op een link van een advertentie heeft geklikt. Wanneer je bij een nieuwe advertentie deze pixel weer inzet, onthoudt hij het gedrag van de doelgroep. Hierdoor zien de mensen die al eerder op een advertentie hebben geklikt, deze nieuwe advertentie ook weer op hun tijdlijn verschijnen. Op deze manier bereik je de mensen die al eerder interesse toonde in dit onderwerp of thema.

Waaruit bestaat interactie en betrokkenheid op social media?

Bij het bouwen en onderhouden van een online community, ga je de interactie aan met de mensen die lid zijn van jouw community. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen, antwoord geven op hun reacties of hun mening en ervaringen vragen. Je bent niet alleen aan het informeren door berichten te plaatsen, maar je betrekt je leden door het gesprek aan te gaan. Je haalt hiermee ook informatie op.