Aanleiding

De Raad voor het Openbaar bestuur bracht dit jaar het advies uit om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen van zestien naar achttien jaar. Veel mensen zijn het hiermee eens, maar veel mensen ook niet. Om te peilen wat Nederland hiervan vindt en wat hun motivaties zijn, ging de Raad de samenwerking aan met Public Cinema en Cycle Media.

138.000

Mensen bereikt

4.091

Klikken op de link

11

Ingezonden blogs/vlogs

€0,13

CPC

Aanpak

Om te peilen hoe de jongeren in Nederland zich voelden over een eventuele verlaging van de stemgerechtigde leeftijd, besloot de Raad voor het Openbaar Bestuur jongeren de kans te geven hun mening te uiten in een blog of vlog. Public Cinema maakte voor hen enkele korte video’s en animaties. In de video’s is te zien hoe meerdere mensen uit Nederland, zowel jong als oud, hun mening uitten over de eventuele verlaging. Cycle Media combineerde de video’s met tekst om het debat op zowel social media als in de blogs en vlogs op gang te krijgen. De advertenties werden gericht op jongeren in heel Nederland, omdat we van hen blogs en vlogs wilden ontvangen.

Resultaten

Met de campagne zijn ruim 138.000 mensen bereikt, waarvan er 4.091 op de link klikten. Elf jongeren zonden een blog of vlog in, waaruit twee winnaars werden gekozen. Alle inzichten en uiteenzettingen van meningen werden gepresenteerd tijdens de eindbijeenkomst in de Tweede Kamer. Ook werden hier de winnende blog en vlog getoond en voorgelezen, maar ruimte voor discussie was er ook.

 

Mila te Slaa

Mila houdt zich bezig met het ontwikkelen van campagnes, het schrijven van blogs en het uitvoeren van onderzoek voor Cycle Media. Mila ontwikkelt in haar vrije tijd graag haar kennis over wijn, film en kunst. Ook heeft zij een voorliefde voor muziek uit de jaren tachtig.


Bijpraten over dit project?

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen contact met u op.

Projecten

Gerelateerde projecten

 
G-Moji

Samen voor betere mentale zorg voor jongeren.

Lees meer
Gemeente Maastricht
Buurtpeiling Maastricht

Gemeente Maastricht wilde door middel van een online enquête graag weten hoe het ervoor stond met de tevredenheid van de inwoners. Cycle Media richtte een campagne in.

Lees meer
 
Opkomstbevordering verkiezingen

Cycle Media heeft meerdere gemeenten geholpen met verkiezingscampagnes.

Lees meer